Forsikre moped og scooteren på beste måte
For de fleste av oss starter vårt bekjentskap til motoriserte kjøretøy med en moped eller scooter. Det er lov å anskaffe seg en moped, eller scooter, allerede fra man er 16 år gammel. Et sånt kjøretøy er gjerne den første følelsen man får av friheten til å komme seg rundt på egenhånd, akkurat når man vil og helt uten å være avhengig av andre. En moped er jo et tohjulet motorisert kjøretøy som har maks 50-kubiks motor og kjører i maks 45 km/h. En scooter trenger ikke å ha 50-kubikks motor, men har den mer enn det må man ha eget førerkort for å få kjøre den, samt være over 18 år.
Innholdsfortegnelse
Ansvarsforsikring – Den enkleste scooter- & mopedforsikringen
Selv om en moped ikke kjører veldig raskt, kan det oppstå dyre skader ved uhell. På samme måte som for alle andre motoriserte kjøretøy må man ha en ansvarsforsikring når man har en moped eller scooter. Uten en ansvarsforsikring får man ikke registrert mopeden hos biltilsynet og utlevert skilter til den. I tillegg til en ansvarsforsikring kan man bygge på forsikringen med delkasko eller kasko. Dekninger, og priser, på de forskjellige forsikringene varierer fra tilbyder til tilbyder. Har man en moped, eller scooter som faller innenfor mopedbegrepet, vil det alltid lønne seg å ta en runde til de forskjellige selskapene og få en oversikt over hva de tilbyr. Ved å la de forskjellige forsikringsselskapene konkurrere om deg, er man sikker på at man får det beste tilbudet til den laveste prisen. Hva man velger kan være avhengig av mange faktorer, men har man en dyr, eller forholdsvis ny moped, bør man kanskje ikke velge den billigste forsikringen. Det er ofte en klar sammenheng mellom forsikringspremien, erstatningsbeløp og hva forsikringen dekker. En mopedforsikring er uansett relativt billig, prisene varierer gjerne mellom 1500 – 5000 kroner i året.
Den enkleste forsikringen, ansvarsforsikringen, dekker skader man påfører andre ved ulykker. Det gjelder både eventuelle personskader og materielle skader på andres kjøretøy eller eiendeler. Noen av forsikringsselskapene har også dekning av skader som oppstår på fører av mopeden ved ulykker. De beste ansvarsforsikringene tilbyr også rettshjelp som en del av ansvarsforsikringen. For det siste er det ikke uvanlig at det er en egenandel om man benytter seg av den dekningen, eller er hovedregelen at man ikke har egenandel om man benytter seg av ansvarsforsikringen. Legg merke til at denne forsikringen dekker ikke skader på egen moped.
Delkasko forsikring – bredere dekning
En delkasko-forsikring dekker det samme som en ansvarsforsikring, men har bredere dekninger på selve mopeden eller scooteren. Dekningene her vil variere en del, men de aller fleste har ved kjøp av en sånn forsikring erstatninger ved brann, tyveri og skader på glass. Har man fastmontert tilleggsutstyr eller kjøreutstyr, det vil si alt som ikke fulgte med mopeden fra fabrikk, dekker vanligvis en sånn forsikring både skader og tyveri av dette inntil et visst beløp. Flere har også veihjelp inkludert om uhellet er ute. De beste forsikringene tilbyr også erstatninger for personlig løsøre om det skulle bli skadet ved uhell.
Full kaskoforsikring – beste dekning
De beste dekningene får man uansett om man velger fullkasko. Her er selvfølgelig alle dekningene både ved ansvars- og ved delkaskoforsikringen inkludert. Dersom man har et ønske om å få godt igjen for skader som kan oppstå på det kjøretøyet man eier, er det først ved en fullkasko man er virkelig godt beskyttet. Her dekkes skader som oppstår på mopeden, eller scooteren, ved utforkjøring, kollisjon, hærverk eller skader som skyldes en tilfeldig, plutselig og ytre hendelse. I tillegg så dekkes skader som oppstår om mopeden velter. Som regel må man betale en egenandel, men må man ha en moped på et verksted så koster det fort mye penger.